Wednesday 18 July 2012

BULAN PURNAMA

Bulan purnama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bulan purnama adalah salah satu fasa bulan di mana bulan terletak di belakang bumi ditinjau dari matahari, maka bulan purnama biasanya terjadi di antara hari ke-14 dan 15 dalam kalender kamar.
Gambar bulan purnama di lihat melalui teleskop Schmidt-Cassegrain 9.25 inci, Bulan penuh adalah paling besar di latitud epliptik utara, dengan itu kawah selatan amat jelas dilihat.
Bulan penuh merupakan fasa bulan yang berlaku apabila Bulan berada di sebelah bertentangan Bumi dengan Matahari. Lebit tepat lagi, bulan penuh berlaku apabila geocentric apparent (ecliptic) longitudes bagi Matahari dan Bulan berbeza sekitar 180 darjah; ketika itu Bulan berada bersetentangan dengan Matahari.[1] Seperti dilihat dari Bumi, hemisphere Bulan yang mengadap bumi (bahagian Bulan yang hampir) hampir diterangi sepenuhnya oleh Matahari dan kelihatan bulat. Hanya semasa bulan penuh bahagian hemisphere Bulan yang bersetentangan, yang tidak kelihatan dari Bumi (bahagian jauh Bulan)), gelap sepenuhnya.
Julat masa antara fasa bulan yang serupa— synodik bulan—purata sekitar 29.53 hari. Dengan itu, dalam kalender kamar dalam mana setiap bulan bermula dengan anak bulan, bulan purnama jatuh pada sekitar 14 atau 15 kalander bulan. Oleh kerana bulan lunar memiliki hari bulat, bulan kamar mungkin sepanjang 29 atau 30 hari.

No comments:

Post a Comment